Strona Główna

Zaburzenia artykulacji Teoria i praktyka

 Zaburzenia artykulacji Teoria i praktyka

28 zł  29,8 zł 
zobacz opinie

Autor: Anna Sołtys-Chmielowicz
Wydawca: Impuls
Ilość stron: 200
Okładka: broszura
Format: b5
Rok Wydania: 2011
ISBN: 978-83-7587-611-6



Opis pozycji:

Istnieje dość powszechne przekonanie, że nieprawidłowa wymowa głosek jest zaburzeniem mowy najprostszym do opisania i terapii. Jednak okazuje się, że zaburzenia artykulacji, najczęściej nazywane dyslalią, nie zawsze łatwo jest scharakteryzować, a ich leczenie może trwać bardzo długo. Należy się więc głębiej zastanowić nad ich istotą, postawić diagnozę, zastosować właściwą terapię i wreszcie umieć posłużyć się odpowiednią terminologią. Obecnie używa się bowiem wielu różnych określeń, najczęściej mało precyzyjnych, nieoddających istoty zagadnienia.
Czy wady wymowy są takim problemem, że trzeba im poświęcać aż tyle uwagi? Nie ulega wątpliwości, że tak, choć, obiektywnie rzecz biorąc, istnieją znacznie poważniejsze kłopoty w porozumiewaniu się językowym słownym. Niemniej jednak nieprawidłowości artykulacyjne bywają przyczyną wielu niepowodzeń szkolnych, a w późniejszym okresie trudności z wyborem drogi życiowej. Innym argumentem przemawiającym za ważkością tego problemu jest to, że foniatria już blisko 200 lat temu stworzyła terminologię nazywającą wady wymowy. Zatem kłopoty z wymową były postrzegane od wieków i już od dawna starano się pomagać ludziom mającym trudności artykulacyjne.

Ambicją autorki niniejszego opracowania jest pokazanie szczegółowej metodyki wywoływania głosek i wprowadzania ich do większych struktur językowych.

1. Stan badań

1.1. Wybrane zagadnienia dotyczące badań fonetycznych

1.2. Najważniejsze prace poświęcone metodyce wywoływania głosek

1.3. Uwagi o osiągnięciach praktyków w innych krajach słowiańskich

1.4. Prace nad strukturą wyrazów

2. Wady wymowy

2.1. Miejsce wad wymowy w klasyfikacjach zaburzeń mowy

2.2. Znaczenie terminu „dyslalia"

3. Przegląd klasyfikacji wad wymowy

3.1. Klasyfikacje ilościowe

3.2. Klasyfikacje jakościowe

3.2.1. Klasyfikacje foniatryczne

3.2.2. Klasyfikacje językoznawcze

3.3. Mniej znane klasyfikacje

4. Ocena klasyfikacji wad wymowy i problemy dyskusyjne

4.1. Dyslalia środowiskowa w ujęciach różnych autorów

4.2. Ocena klasyfikacji ilościowej Leona Kaczmarka

4.3. Problem zrozumiałości wypowiedzi w przypadkach dyslalii

- przyczynek do klasyfikacji Antoniego Pruszewicza

4.4. Ocena klasyfikacji jakościowych

4.5. Dygresja na temat substytucji i elizji - problemy dyskusyjne

4.6. Problemy zapisu fonetycznego artykulacji wadliwych

5. Przyczyny wad wymowy

6. Badanie wymowy

6.1. Kryteria oceny wymowy

6.2. Wady wymowy a błędy wymowy

6.3. Jak badamy wymowę

7. Etapy pracy korekcyjnej

8. Charakterystyka wad artykulacyjnych i ich korygowanie

8.1. Mowa bezdźwięczna

8.2. Spółgłoski dentalizowane

8.2.1. Spółgłoski przedniojęzykowo-dziąsłowe š ž č

8.2.2. Spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe s z c

8.2.3. Spółgłoski środkowojęzykowe ś ź ć

8.2.4. Spółgłoski zwarto-szczelinowe i szczelinowe

8.2.4.1. Spółgłoski zwarto-szczelinowe c č ... ć

8.2.4.2. Spółgłoski szczelinowe s z š ž ś ź

8.3. Spółgłoska r

8.4. Spółgłoski l l'

8.5. Spółgłoski tylnojęzykowe k g x k' g' x'

8.6. Spółgłoski dwuwargowe p b m p' b' m'

8.7. Spółgłoski wargowo-zębowe f v f ' v'

8.8. Spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe t d n

8.9. Półsamogłoski ‹ ? oraz spółgłoska miękka ń

8.10. Samogłoski ustne i y e a o u

8.11. Samogłoski nosowe ę "

9. Programowanie terapii w dyslalii

10. Struktura wyrazu

10.1. Długość wyrazu

10.2. Grupy spółgłoskowe

10.3. Asymilacje

10.4. Dysymilacje

10.5. Przestawki

10.6. Wyjątkowo trudne wyrazy

10.7. Uwagi o terapii zaburzeń struktury wyrazu

11. Opisy przypadków

11.1. Analiza lingwistyczna wypowiedzi dziecka z rozległą dyslalią

11.2. Rzadka forma substytucji w zakresie głosek dentalizowanych

11.3. Pięcioletni chłopiec z opóźnieniem rozwoju mowy

11.4. Opis wymowy dziecka z kilkoma substytutami

11.5. Dziewczynka ze znacznym opóźnieniem w zakresie artykulacji

11.6. Przebieg terapii chłopca z bezwibracyjną wymową r

11.7. Dziecko z rotacyzmem tylnojęzykowym szczelinowym

11.8. Rzadka postać dyslalii u jedenastoletniej dziewczynki

11.9. Dziecko z dominującymi zaburzeniami w zakresie struktury wyrazu

11.10. Sześcioletni chłopiec z opóźnionym rozwojem mowy

11.11. Chłopiec z szeregiem problemów artykulacyjnych

11.12. Zaburzenia struktury wyrazu u dziecka z upośledzeniem umysłowym

11.13. Sześcioletni chłopiec z zaburzeniami w zakresie struktury wyrazu

11.14. Uczniowie z klasy I z niezrozumiałą wymową

11.15. Dziecko z redukcją grup spółgłoskowych

11.16. Dziecko z brakiem spółgłosek tylnojęzykowych

 

 


Kategorie, w których dostępna jest książka:
Dla nauczycieli, wychowawców, terapeutów i logopedów > Logopedia > Rozwój mowy, wady wymowy


Opinie naszych klientów:      Napisz własną opinię
Na razie nie ma żadnych opinii internautów o tej książce. Napisz własną!!!


Klienci, którzy kupili ten produkt, wybierali również:
Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych

Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych

Katarzyna Szłapa
15 zł
Szkoła Poprawnej Wymowy - SYCZKI zabawy z głoskami s,z,c,dz

Szkoła Poprawnej Wymowy - SYCZKI zabawy z głoskami s,z,c,dz

Beata Dawczak, Izabela Spychał
12 zł
Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek p, pi, b, bi

Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek p, pi, b, bi

Grażyna Krzysztoszek, Małgorzata Piszczek
20 zł
Ładnie mówię głoski SZ, Ż, CZ, DŻ

Ładnie mówię głoski SZ, Ż, CZ, DŻ

Agnieszka Płusajska-Otto
36 zł
Ładnie mówię głoski Ś, Ź, Ć, DŹ

Ładnie mówię głoski Ś, Ź, Ć, DŹ

Agnieszka Płusajska-Otto
36 zł
Ładnie mówię głoski S, Z, C, DZ

Ładnie mówię głoski S, Z, C, DZ

Agnieszka Płusajska-Otto
36 zł
KoszykKontoPomocKontakt
Zamów telefonicznie: (012) 632 77 57
Szukaj w serwisie


Przygody Franciszka i Korka. Niesamowity dom
Przygody Franciszka i Korka. Niesamowity dom

Marianna Gal,

15,8 zł
do koszyka
Recenzje ekspertów
Zgadnij czego brakuje
Jolanta Łukaszewicz
logopeda z wieloletnim doświadczeniem poleca
Zobacz recenzję




Regulamin |  Dostawa |  Płatności Kontakt |  Ciekawe linki |  O nas |  Pomoc Koszyk  |  Zaloguj
scenariusze, elementarze, kinezjologia edukacyjna, ćwiczenia logopedyczne, rozwój dziecka, karmienie piersią, dla logopedów, książki o ciąży